Kies taal

Alles wat je moet weten over bump steer

Eenvoudig gezegd is het bump steer-effect wanneer de wielen zichzelf sturen zonder dat jij (de chauffeur) of het stuur daar iets voor hoeft te doen.

Hoe kan dat? Simpel: als je over een bobbel in de weg rijdt, worden je wielen omhoog geduwd, waardoor ze van richting veranderen. Te veel bump steer leidt tot grotere bandenslijtage, waardoor de auto op ruw terrein moeilijker onder controle te houden is.

Maar wat heeft dat nu te maken met NASCAR®? Iedere bocht van het circuit is voorzien van een zogenaamde curbstone, een rand die iets hoger is dan het asfalt, zodat er een bobbel ontstaat die het sturen beïnvloedt. In een ideale lijn rijdt een raceauto in iedere bocht over de curbstone, waardoor het bump steer-effect een belangrijk element wordt om rekening mee te houden.

Bump steer voor jouw auto

Het bump steer-effect kan nooit helemaal worden voorkomen. Maar de ophanging vooraan en de stuurinrichting van de meeste moderne auto’s zijn zo ontworpen dat de impact ervan tot een minimum beperkt blijft. Dat betekent dat als jij (of je mecanicien) iets aan je ophanging verandert, je ervoor moet zorgen dat alles zorgvuldig wordt vastgezet, dat de precies berekende draaipunten allemaal correct zijn en dat je wielen zijn uitgelijnd zoals dat wordt aanbevolen in de handleiding van je auto. Is dat niet het geval, bestaat de kans dat er een ongewenst bump steer-effect optreedt.

Daarnaast is het ook belangrijk om de juiste onderdelen en correcte afmetingen te gebruiken. Zo moet de trekstang in dezelfde hoek bewegen als de ophanging wanneer de auto in beweging is. Om dat te bereiken, en om het bump steer-effect tot een minimum te beperken, is het van essentieel belang dat de gebruikte lengtes en hoeken juist zijn.

In de praktijk moet de middenlijn van de buitenste trekstang in dezelfde lijn liggen als de middenlijn van het onderste kogelgewricht en de binnenste trekstang moet in dezelfde lijn liggen als het onderste draaipunt. Dat zorgt ervoor dat de lengte en hoek van de trekstang en de ophanging gelijk zijn, zodat het bump steer-effect tot een minimum beperkt blijft. Vraag raad aan een gediplomeerd mecanicien als je vragen hebt over bump steer en wieluitlijning.

Bump steer en NASCAR®

Het bump steer-effect wordt meestal gemeten in graden per meter van een opwaartse beweging of in graden per voet. Typische waarden schommelen tussen twee tot tien graden per meter voor de voorwielen.

Om het bump steer-effect van een raceauto te meten, wordt een kwalitatieve bumpsteermeter gebruikt. Daarbij is een enkelvoudige meter het eenvoudigst in gebruik, omdat alle informatie daarbij in één oogopslag beschikbaar is. Bij een dubbele meter zijn soms twee mensen nodig om de indicatoren in de gaten te houden, vooral wanneer de bump niet is uitgelijnd.

Eerst wordt de auto klaargemaakt: de voorste ophanging is compleet, alle onderdelen zijn stevig aangedraaid en correct geplaatst, en de ophanging is afgestemd op de verwachte circuitomstandigheden.

Een raceauto mikt op een bump-out van .005 tot .015 duizendsten waarbij een bump-in van de banden nooit is toegestaan. Bump-out kan de auto immers stabieler maken in de bochten, terwijl bump-in de auto onvoorspelbaar maakt. Indien nodig kunnen er kleine aanpassingen (van enkele millimeters per keer) worden gedaan.

NASCAR® Insiders

Continue the journey with NASCAR® Insiders.

Race mee in het spoor van de NASCAR® Insiders. Ontdek de wereld van de NASCAR® Insiders en krijg exclusief toegang achter de schermen, met boeiende interviews met NASCAR®-legendes, grote namen en zo veel meer. Meer daarover lees je hier.

Tags: MOOG, Article Category, Blog-news
Delen
Aanverwante onderwerpen
{{lede.date | date:'dd-MMM-yyyy'}}{{lede.tags.length > 0 && lede.date ? ' | ' : ''}}{{lede.tags.join(', ')}}
Laden...